zo begint de reis

De eerste ideeën voor een Aeroplate ontstaan op de Technische Universiteit Eindhoven. Twee enthousiaste studenten, Sander Kemna en Mark Tullemans, sluiten de handen ineen met prof. Maarten Steinbuch van Automotive Technologies.

De technologie komt uit de racewereld, maar wordt nog niet toegepast op passagiersvoertuigen. Sander en Mark zien een kans en zijn de eerste die een aerodynamische bodemplaat introduceren op de openbare weg.

THeorie en praktijk

Het idee word getest in theorie, met natuurkundige Computational Fluid Dynamics (CFD) berekeningen, en op schaal in een windtunnel. Beide onderzoeken geven goede restulaten, maar zou het ook daadwerkelijk werken op de openbare weg?

de weg op

Het eerste prototype wordt gemaakt in samenwerking met leasemaatschappijen, die hun auto's ter beschikking stellen. Hoe testen we het? Simpel, door met twee auto's op de snelweg te rijden, 1 auto met AeroPlate en 1 auto als referentie.

2000 km later komt het eerste resultaat: de Volkswagen Up met een prototype AeroPlate rijdt gemiddeld 14.6% zuiniger. Dit smaakt naar meer!

de eerste klanten melden zich

Al snel worden de eerste verzoeken ingediend door klanten om hun wagenvloot aan te pakken. Een opmerkelijke klant was een bedrijf met 6 Peugeot Boxers die elk 90.000 kilometer per jaar rijden.

Mark en Sander namen de uitdaging aan en er worden 6 prototypes gemaakt voor de bestelbussen. Vanwege de starre as van bestelbussen kon er geen diffuser effect worden ingebouwd. Een diffuser is een van de belangrijkste onderdelen om brandstofbesparing te realiseren. Toch haalt men gemiddeld 9% besparing, een zeer goed resultaat voor de klant.

Werkt het echt?!

Het werkt dus op een Volkswagen Polo, maar dat hebben wij zelf getest. Het werkt ook onder een Peugeot Boxer, maar dit was een extreem geval. Werkt het dan ook op de openbare weg, voor "normale" auto gebruikers en voor alle modellen?

Om die vragen te beantwoorden maken we een derde prototype voor een Volkswagen Polo. Eerst testen wij deze zelf om vervolgens een pilot te starten met 10 verschillende, enthousiaste klanten. Tegelijkertijd kunnen we ook het productieproces verbeteren.

DE AEROPLATE BESPAARDE GEMIDDELD 17% BENZINE GEDURENDE DEZE PILOT
de pilot

Samen met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Instituut (NLR) worden er 10 AeroPlates gemaakt voor de Volkswagen Polo. De carbon fibre producten zorgen voor maximale veiligheid en een goede aerodynamische vorm.

10 enthousiaste auto rijders testen, via hun leasemaatschappij, de AeroPlate uit. De tankbonnetjes en kilometerstanden worden bijgehouden, eerst 3 maanden zonder AeroPlate als referentie. Daarna 3 maanden met de AeroPlate.

Het resultaat? zie beneden:

Totaal gereden kilometers

132.263


Totale duur pilot

360 DAGEN


Aantal tankbeurten

150


Liters benzine getankt

7.325


Aantal deelnemers

10

GEDURENDE DEZE PILOT heeft de aeroplate ONGEVEER 19 VOLLE BENZINETANKS OF 10 KOELKASTEN VOL BENZINE BESPAARD
en nu verder!

Vanaf nu kan iedereen mee helpen om de wereld een klein beetje groener te maken.

Bekijk hoeveel de AeroPlate voor jou zou kunnen besparen.

Of kijk in het aanbod van AeroPlates.

Wat is Corellian?

Over ons

Onze reis

FAQ

Contact

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

© 2019 by Corellian